MDED pregătește o campanie de manipulare a societății: Moldovenii vor fi informați că trăiesc bine
Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, care trebuie să se preocupe de ceea ce sugerează denumirea sa, se prăbușește în derizoriu. Instituția condusă de Dumitru Alaiba a decis, în plină criză economică și energetică, să ne mai spele pe creier. În loc să elaboreze soluții pentru scoaterea economiei din impas, ministerul se ocupă de propagandă și PR. 100 de mii de euro sau aproape două milioane de lei a pregătit instituția pentru presa partidului, care va dori să-i convingă pe moldoveni că economia merge bine.
Drept argument în favoarea acestei campanii Alaiba invocă „decalajului dintre reformele implementate și percepția publică asupra acestora”. Cine a măsurat acest decalaj și cum se va micșora el în urma „campaniei de informare” nu este clar și, din câte se vede, nici nu contează. Contează că există niște bani și trebuie să ajungă unde trebuie, pentru cine trebuie și pentru ce trebuie.
„În urma alegerilor prezidențiale recente din Republica Moldova și a referendumului constituțional privind aderarea la Uniunea Europeană, s-a conturat o tendință alarmantă: realizările semnificative ale Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED) au fost umbrite de narațiuni politice, campanii de dezinformare și manipulare publică larg răspândită”, constată ministerul. Cu alte cuvinte, dacă nu erau alegerile, nu se contura nici tendința. Bun argument!
În sociologie există diferite mecanisme de măsurare a percepției societății asupra unor fenomene. De exemplu, există măsurarea percepției asupra fenomenului corupției și asupra perspectivelor de dezvoltare economică. De obicei, acestea se bazează pe opiniile oamenilor de afaceri. Ei spun ce percepție au asupra structurilor statului și în baza acestor răspunsuri este calculat un indicator. În cazul în care statul constată că mediul de afaceri consideră că funcționarii sunt corupți, întreprinde măsuri care ar reduce corupția. La fel ar trebui să procedeze MDED, atunci când constată că societatea percepe drept proaste rezultatele politicilor sale. Adică să elaboreze politici și strategii care să îmbunătățească performanța economică a țării. Nu poate fi eliminată corupția dintr-o societate coruptă prin campanii de informare despre cât de incoruptibili sunt funcționarii. Tot așa nu poate fi îmbunătățită percepția oamenilor asupra „progreselor la nivel de politici” printr-o campanie de informare, atunci când economia merge tot mai prost. Pentru asta este nevoie de performanțe reale – creșterea PIB cu 10% anual, o rată anuală a inflației de 5%, o creștere a salariilor și pensiilor peste nivelul inflației și o majorare constată a exporturilor – sursă de valută. Ce avem însă noi, moldovenii, de când ministru al Economiei este Dumitru Alaiba?
În 2022, de când a preluat acest fotoliu, economia Republicii Moldova s-a micșorat cu 5,9 la sută față de anul 2021. În 2023, economia a crescut cu doar 0,7 la sută comparativ cu anul 2022 (în care descreșterea a fost cu 5,9%), iar în nouă luni ale anului trecut am înregistrat o creștere cu 0,6 la sută față de aceeași perioadă a anului 2023. Cele mai recente date pentru anul 2024 arată că exporturile s-au prăbușit anul trecut 12,2 la sută, comparativ cu anul 2023, după ce în 2023 s-au micșorat cu 6,5 la sută comparativ cu anul 2022.
Iată cu ce ar trebui să se ocupe de fapt „Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării”. Dacă va îmbunătăți acești indicatori, cu siguranță și percepția societății asupra „progreselor” înregistrate de instituție ar fi altele. Până atunci, ceea ce se anunță a fi o campanie de informare va fi, în cel mai bun caz, o „campanie de manipulare”, dacă nu chiar de dezinformare flagrantă, când vom trăi prost, dar ni se va spune că trăim bine.
INTRĂ ȘI PE CANALUL DE TELEGRAM ZVON.MD, PENTRU A AFLA DESPRE NOILE PUBLICĂRI