CNA a testat angajații ANTA la luare de mită: Doar unul din 20 s-a dovedit a fi integru

ANTA

Centrul național Anticorupție (CNA) a evaluat integritatea instituțională a Agenției Naționale Transport Auto (ANTA) și a identificat o serie de riscuri tipice și specifice corupției.

Astfel, CNA a efectuat un test, carer a demonstrat că doar un agent ANTA din 20 a refuzat categoric să ia mită.

”CNA a testat angajații ANTA dacă iau mită și din numărul total de agenți publici testați, doar 1 (5%) a dat dovadă de integritate profesională, 14 (70%) agenți au fost apreciați cu rezultat negativ pentru că au admis manifestări de corupţie, iar 5 (25%) agenți au fost apreciați cu rezultate neconcludente, manifestând o predispunere la comiterea unor încălcări/abateri. Sumele primite în cadrul testelor de integritate au variat între 200 şi 1 000 de lei şi au avut drept scop neîntocmirea unor procese-verbale cu privire la contravenție sau aplicarea unor sancţiuni mai blânde”, se arată în raportul CNA. 

Astfel, printre problemele identificate în procesul de evaluare care pot genera riscuri de corupţie şi afecta procesul de organizare şi efectuare a transporturilor rutiere de mărfuri şi persoane, precum şi activitățile conexe transportului rutier pe teritoriul Republicii Moldova, pot fi enumerate:

Utilizarea discreționară a camerelor video portabile în cadrul controlului în trafic, lipsa unui control sistematic asupra utilizării camerelor video portabile de către inspectorii ANTA, inclusiv utilizarea discreționară a acestora contrar legislaţiei;

Monitorizarea şi supravegherea insuficientă de către ANTA a staţiilor de inspecţie tehnică, neutilizarea de către ANTA a informațiilor furnizate de sistemul informațional „Autotest”, neconformități care generează riscul eliberării frauduloase a unor rapoarte de inspecţie tehnică contra unor avantaje necuvenite, inclusiv riscul admiterii în trafic a unor vehicule care nu corespund standardelor tehnice necesare;

Admiterea în trafic a vehiculelor ale căror sistem de iluminare este necorespunzător. Nerespectarea standardelor de iluminare impuse legal poate genera riscul producerii unor accidente rutiere, urmare a vizibilității reduse/neconforme, punând în pericol viața şi sănătatea participanților la trafic. Acest risc este amplificat de importul masiv de autovehicule, care adesea nu corespund normelor tehnice și ecologice stabilite în legislația națională;

Lipsa reglementărilor la nivel naţional a activității de transportare a coletelor către/de către persoane care fac parte din diasporă, inclusiv a unui mecanism clar de reglementare a activităţii de transportare pe cale rutieră a coletelor - lacună de drept care poate admite multiple manifestări de corupție la trecerea frontierei de stat, precum și la desfășurarea controlului în trafic de către reprezentanții ANTA.

INTRĂ ȘI PE CANALUL DE TELEGRAM ZVON.MD, PENTRU A AFLA DESPRE NOILE PUBLICĂRI

Citeşte şi..

Vezi toate