Învechiți în rele: Deputații PAS continuă practica vicioasă de modificare netransparentă a agendei parlamentare

53865564769_9b5e7b3971_k

Ordinea de zi a ședinței plenare din 18 iulie 2024 a Parlamentului a fost modificată în proporție de 300%. Constatarea îi aparține Asociației Promo-LEX, care subliniază că un rulaj atât de mare al proiectelor introduse pe ordinea de zi afectează atât transparența decizională, cât și nivelul de înțelegere a proiectelor examinate și votate.

„Ședința plenară a durat 10 ore, timp în care deputații au supus votului 33 de proiecte. Cele mai lungi dezbateri au fost în privința proiectului de lege pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Statelor Unite ale Americii privind achiziționarea proprietății pentru noul sediu al Ambasadei SUA în Republica Moldova, care au durat aproape o oră și jumătate”, constată Promo-LEX.

Asociația a calculat că transparența decizională a fost afectată în cazul a 18 proiecte de acte normative, ceea ce reprezintă 55 la sută din numărul total de proiecte dezbătute și votate. Dintre acestea, doar trei proiecte aveau regimul de examinare „mod prioritar”.

„Mai exact, transparența decizională a fost afectată prin faptul că, în cazul a 12 proiecte de lege, votate în prima lectură, nu au fost publicate actele aferente. Nu au fost solicitate/acordate/publicate: avizele Direcției General Juridice; avizele Guvernului; expertiza anticorupție; analiza impactului de reglementare; avizele comisiilor permanente; expertiza de compatibilitate; tabelul de concordanță; avizele unor instituții. În cazul a 15 proiecte de acte normative nu a fost respectat termenul prevăzut pentru prezentarea recomandărilor părților interesate”, a specificat Promo-LEX.

Mai mult, organizația atrage atenția că proiectul nr. 254 a fost votat fără a fi inclus pe ordinea de zi, ceea ce contravine Regulamentului Parlamentului.

„Reamintim că, potrivit prevederilor art. 46, modificarea şi completarea ordinii de zi are loc la cererea și în baza deciziilor Biroului permanent, a unei fracțiuni parlamentare, a unei comisii permanente la cerere, a unui grup din cinci deputați sau a autorului actului menționat în ordinea de zi, precum și, în mod excepțional, de către președintele Parlamentului, iar cererile motivate se fac printr-o luare de cuvânt. Evidențiem că raportul Comisiei Economie, Buget și Finanțe asupra acestui proiect a fost aprobat în timpul unei ședințe a comisiei permanente organizate în pauza ședinței plenare”, atenționează Promo-LEX.

Asociația constată că majoritatea parlamentară perpetuează practica publicării pe pagina web a forului legislativ a rapoartelor comisiilor și avizele asupra proiectelor fie în ziua ședinței, fie în timpul examinării proiectelor sau chiar după votare.

La ședința din 18 iulie, în cazul a 10 proiecte au fost publicate actele în timpul examinării, și anume 10 rapoarte și trei corapoarte ale comisiilor permanente, precum și cinci proiecte de acte normative (patru proiecte de lege și un proiect de hotărâre). Rapoartele și corapoartele publicate în timpul ședinței au fost aprobate chiar în ziua ședinței plenare.

„Promo-LEX reiterează că publicarea rapoartelor comisiilor, cât și a actelor aferente proiectelor în timpul examinării acestora este o practică lacunară, care afectează semnificativ transparența decizională a Legislativului”, semnalează Promo-LEX.

INTRĂ ȘI PE CANALUL DE TELEGRAM ZVON.MD, PENTRU A AFLA DESPRE NOILE PUBLICĂRI

Citeşte şi..

Vezi toate