Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării: Schimbarea proprietarului Portului Internațional Liber Giurgiulești nu va afecta regimul portuar și terenul rămâne al statului
Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Eugen Osmoceschu, a declarat că ministerul monitorizează activitatea Portului Internațional Liber Giurgiulești în cadrul atribuțiilor sale funcționale. Oficialul a precizat că discuțiile privind schimbarea proprietarului se referă exclusiv la Portul Internațional Liber Giurgiulești și nu vizează Portul de Mărfuri și Pasageri Giurgiulești, care rămâne în proprietatea statului și nu va fi înstrăinat.
"Eventuala schimbare a proprietarului și administratorului Portului Internațional Liber Giurgiulești nu va afecta regimul de activitate portuară și nu presupune înstrăinarea terenului pe care este amplasată infrastructura portuară, acesta rămânând proprietate de stat. Ministerul reafirmă angajamentul ferm pentru transparență totală în procesul decizional privind orice acțiune legată de port, având în vedere rolul său strategic esențial în securitatea economică și protecția națională", a precizat Osmochescu joi, 11 decembrie.
În primăvara acestui an, BERD, actualul proprietar al Portului Internațional Liber Giurgiulești, a lansat un proces de licitație internațională pentru identificarea investitorilor care să sprijine dezvoltarea portului, principalul port maritim și fluvial al Republicii Moldova.
La mijlocul lunii iulie, Consiliul pentru Examinarea Investițiilor de Importanță pentru Securitatea Statului a aprobat solicitarea Companiei Naționale "Administrația Porturilor Maritime" SA Constanța, România, de a achiziționa compania Danube Logistics SRL, operatorul portului. BERD este, din 2021, unicul proprietar al Danube Logistics SRL.
Portul Giurgiulești reprezintă un nod logistic de importanță strategică, oferind servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, cu acces la infrastructură de transport trimodal. Amplasat pe sectorul maritim al fluviului Dunărea, portul permite acostarea navelor fluviale și maritime cu pescaj de până la 7 metri și capacitate de până la 10.000 tone.
Fiind principalul port al Republicii Moldova, Portul Giurgiulești gestionează peste 70% din comerțul exterior pe apă al țării, asigurând lanțurile de aprovizionare pentru diverse tipuri de mărfuri și contribuind semnificativ la economia națională.