Managerii reclamă cererea slabă pe piața internă și lipsa forței de muncă
Evoluția economică în cel de-al treilea trimestru al anului va fi marcată de o creștere moderată a prețurilor pentru mărfuri și servicii și de o stabilitate relativă a activității economice, a veniturilor din vânzări și a numărului salariaților. De această părere sunt managerii din industria prelucrătoare, din construcții și din comerțul cu amănuntul, care au participat la o anchetă de conjunctură a Biroului Național de Statistică. În opinia lor, principala provocare ține de stabilitatea numărului de angajați.
În timp ce diferența dintre părerile extreme asupra evoluției economice a fost în favoarea celor care anticipează o creștere economică în iunie-august 2024, când vine vorba de stabilitatea numărului angajaților, cea mai mare parte a managerilor admite instabilitate. În cazul celor din industria prelucrătoare, diferența procentuală dintre opiniile extreme asupra stabilității numărului salariaților a fost de doar un procent, în timp ce în opinia managerilor din construcții soldul conjunctural este negativ – de minus 6%. În sectorul comerț cu amănuntul și servicii soldul conjunctural este de doar unu la sută.
În trimestrul doi al anului, din numărul total al managerilor intervievați, 58 la sută au declarat că s-au confruntat cu limitări în activitatea economică. Principala cauză este cererea slabă - 31,4% din subiecți au reclamat acest factor. De asemenea, activitatea întreprinderilor este influențată negativ de lipsa forței de muncă - 22,7%, probleme financiare - 21,6%, consecințele crizei provocate de războiul din Ucraina - 13,2%.
BNS precizează că anchetele de conjunctură sunt anchete calitative, al căror obiectiv este anticiparea evoluțiilor viitoare ale economiei și a punctelor de cotitură în activitatea economică. Particularitatea anchetelor de conjunctură o constituie faptul că, în loc de cifre exacte, răspunsul obișnuit îl constituie o apreciere a respondentului. Aceste anchete sunt complementare anchetelor statistice cantitative, de care diferă prin metodă şi utilizare.
INTRĂ ȘI PE CANALUL DE TELEGRAM ZVON.MD, PENTRU A AFLA DESPRE NOILE PUBLICĂRI