Companiile chineze cuceresc sudul global
Companiile chineze s-au reorientat spre cucerirea țărilor din sud, cu economii în creștere, unde consumul poate aduce profituri mai mari și mai rapid. Constatarea le aparține jurnaliștilor de la The Economist, care precizează că, de la sfârșitul războiului rece, giganții corporativi ai lumii bogate au fost forța dominantă în comerțul global, însă câmpul de luptă s-a schimbat.
„În prezent, consumatorii și angajații din aproape fiecare țară sunt afectați, într-un fel sau altul, de operațiunile de anvergură mondială ale firmelor multinaționale din America, Europa și, într-o mai mică măsură, Japonia. Acești giganți sunt acum amenințați, deoarece firmele chinezești din industrii de la automobile până la îmbrăcăminte se extind în străinătate cu o viteză uimitoare. A început o nouă competiție comercială. Câmpul său de luptă nu este nici China, nici lumea bogată, ci economiile în creștere rapidă din sudul lumii”, notează The Economist.
Potrivit publicației, investițiile străine directe ale firmelor chineze în noi afaceri s-au triplat anul trecut și au ajuns la 160 de miliarde de dolari. O mare parte din acești bani a fost cheltuită pentru construirea fabricilor în țări de la Malaezia până la Maroc. Firmele chineze s-au orientat asupra celor cinci miliarde de consumatori care trăiesc în restul lumii în curs de dezvoltare. Din 2016, companiile chineze listate la bursă și-au mărit de patru ori vânzările în țările din sud, la o valoare de 800 de miliarde de dolari, iar acum vând mai mult acolo decât în țările bogate.
Întreprinderile chineze își îndreaptă atenția spre străinătate inclusiv din cauza încetinirii creșterii economice și a concurenței acerbe de pe piața internă. Acestea erodează dominația multinaționalelor prezente peste tot, din Indonezia până în Nigeria. Transsion, un producător de dispozitive electronice, livrează jumătate din numărul total al smartphone-urilor pe care le cumpără africanii. Mindray este unul dintre principalii furnizori de sisteme de monitorizare a pacienților din America Latină, iar producătorii chinezi de vehicule electrice și turbine eoliene își extind prezența în țările în curs de dezvoltare.
Pe măsură ce țările bogate ridică bariere comerciale pentru a ține departe produsele chinezești, inclusiv panourile solare și vehiculele electrice, unele întreprinderi chineze încearcă să eludeze restricțiile prin mutarea producției în sudul lumii, mai ales că vânzările pe piețele emergente au devenit mai atractive. Calea companiilor a fost facilitată de eforturile guvernului chinez de a stabili relații diplomatice cu țările din sudul lumii, în special prin promovarea unor investiții în infrastructură, în valoare de un trilion de dolari prin inițiativa „O centură, un drum”.
„Ridiculizate pe vremuri pentru calitatea dubioasă, companiile chineze au învățat să producă bunuri pentru consumatorii cu venituri mici într-un mod în care companiile occidentale nu au făcut-o niciodată”, concluzionează The Economist.
INTRĂ ȘI PE CANALUL DE TELEGRAM ZVON.MD, PENTRU A AFLA DESPRE NOILE PUBLICĂRI