
Certificatele de naștere, căsătorie, divorț și deces vor fi emise în format electronic
Documentele de stare civilă vor fi emise în format electronic, urmând să poată fi imprimate pe hârtie doar la solicitarea persoanei interesate. Comisia juridică, numiri și imunități a Parlametului a aprobat raportul pentru lectura a doua la un proiect de lege ce prevede eliminarea obligativității utilizării documentelor pe suport de hârtie.
Conform noilor prevederi, documentele vor fi generate sub forma unui fișier electronic în format PDF, cu informații extrase din Sistemul informațional „Acte de stare civilă”. Fiecare document va include un cod QR și va putea fi verificat online. În acest mod, autoritățile și instituțiile nu vor mai solicita copii de pe acte direct de la cetățeni, accesul la date fiind posibil prin platforme electronice precum MConnect sau SIC Access-Web.
Proiectul de lege reglementează și procedura de înregistrare a evenimentelor de stare civilă, cum ar fi nașterea, căsătoria, divorțul sau decesul. Acestea vor putea fi înregistrate la oricare dintre autoritățile competente — Agenția Servicii Publice, administrația publică locală de nivelul întâi sau misiunile diplomatice și oficiile consulare ale Republicii Moldova — fiind eliminat principiul teritorialității.
Pentru căsătorie, legea propune posibilitatea transmiterii cererii în format electronic prin portalul unic al serviciilor publice, dar și depunerea acesteia la ghișeu, pe suport de hârtie, de către unul dintre viitorii soți.
Proiectul conține și modificări ale cadrului conex în materia actelor de stare civilă. Noile reglementări ar urma să intre în vigoare la 1 septembrie 2025, după adoptarea definitivă în Parlament.
Ultimile știri
Citeşte şi..
Vezi toate










