Scandalul cenzurii din teatru: Între putinism și Ceaușescu
Un adevărat scandal a provocat interzicerea de către administrația Teatrului „Luceafărul” a spectacolului „Invizibil”, în regia lui David Schwarz. Dramaturgul român a anunțat că pretext pentru această decizie a fost Caracterul „antiPAS și împotriva Maiei Sandu”. Mai mult, i s-ar fi spus că spectacolul este „antipatriotic”, „împotriva regimului actual” și că regizorul ar fi „cel mai probabil, plătit de cineva să facă, prin acest spectacol, propagandă împotriva PAS și împotriva Maiei Sandu”. David Schwarz a calificat această atitudine drept „cenzură și autocenzură”.
De cealaltă parte, administrația Teatrului „Luceafărul” a respins toate acuzațiile și a precizat că, de fapt, spectacolul nu a fost interzis, ci contramandat pentru o perioadă nedeterminată. Totuși, reprezentanții instituției menționează că „relația dintre regizor și actori a devenit una tensionată, aceștia fiind forțați să încalce convingerile personale, normele etice și dreptul la propria opinie”.
Înșiși actorii au difuzat o poziție consolidată, în care îl acuză pe regizor de promovarea unor abordări geopolitice putiniste.
„Ucraina e de vină pentru acest război; Ucraina trebuie să cedeze teritorii Rusiei de dragul încetării războiului; dacă Rusia nu ataca Ucraina, Ucraina avea să atace Rusia; Rusia vrea doar să-și întoarcă teritoriile istorice; vorbitorii de limbă română din Republica Moldova sunt de vină pentru războiul din Transnistria (pentru că discriminează vorbitorii de limbă rusă)” - declarații în care recunoaștem retorica putinistă, care este distribuită prin intermediul mijloacelor de propagandă susținute și diseminate de Kremlin, cu care noi nu suntem de acord, lucru pe care l-am și declarat direct”, semnalează actorii Teatrului „Luceafărul”.
În apărarea dramaturgului a sărit compozitorul român Paul-Ovidiu Cosovanu. El a menționat că, în calitatea sa de compozitor, a lucrat la spectacolul „Invizibil” de la Teatrul „Luceafărul”.
„E trist să-i văd pe actori (scuze, colegi) cum dau share și like la minciuna teatrului, fără să scoată un cuvânt de la ei, pentru că, nah, grea și riscantă viața de artist angajat… Nu înțeleg de unde tot stresul ăsta de care s-au plâns în postare, că eu nu l-am văzut în timpul sau după repetiții. Nu înțeleg de ce s-a jucat acest exagerat bun-simț și de unde toate înfloririle astea noi de situație. Și-acu să folosesc și eu exprimarea oficială a teatrului, e dubios că n-am auzit pe nimeni din trupa de actrițe/ actori sau din conducere să se plângă de text sau de modul de lucru, ba mai mult, într-o discuție cu una dintre actrițele spectacolului ne arătam respectul mare pe care îl avem față de David și stilul lui de lucru (dacă vezi asta poți să mă contrazici.) De ce n-au vorbit deloc cei de la Teatrul Republican „Luceafărul” despre toate telefoanele? Despre cenzură? Despre autocenzură? De ce au dat doar în David? Mă declar total nesatisfăcut”, a subliniat compozitorul
Un alt român, de la Chișinău, sociologul Doru Petruţi, s-a arătat surprins de faptul că, după luni de muncă şi pregătire, premiera anunțată a fost amânată „doar pentru că actorii au avut mai multe dispute cu regizorul”.
„Adică niște oameni (regizor, actori, scenografi etc.) lucrează câteva luni la un text (se spune că preponderent despre corupție), muncesc cot la cot, fac afișul, anunță premiera spectacolului, iar când buba se sparge odată cu interzicerea spectacolului apare într-o seară târzie și poziția actorilor (publicată pe pagina de FB a teatrului și nu de actori), care spun pe scurt că regizorul român e, de fapt, putinist. După o zi în care subiectul crește serios, presa independentă se mobilizează și încearcă să echilibreze percepțiile. Partea absolut distractivă este că tot aceeași presă validează faptele… iar unele din ele menționează clar că o consilieră a președintei a sunat, a intervenit, ca și cum asta e un lucru absolut firesc, că un consilier să poată interveni și manevra un director de teatru și programul acelei instituții culturale”, notează Petruţi.
Între timp, scandalul a căpătat conotații politice și opiniile și criticile au început să vină din partea unor concurenți ai Maiei Sandu, inclusiv fostul ei aliat Andrei Năstase.
„Tovarășa Maia Sandu, oare înțelegeți că, pentru acest artist român, ca și pentru mulți alții de aici, sunteți un fel de tovarășu Ceaușescu? Oare înțelegeți la ce dimensiuni ridicole ați adus libertatea de exprimare și democrația din Moldova? Toată spoiala asta de mare luptătoare pentru valorile europene dispare în astfel de momente și vă arată fața adevărată, aceea pe care, din păcate, o văd și sutele de mii de oamenii în fața cărora v-am adus și v-am prezentat ca om de cuvânt, ca apoi să se dovedească că ați trădat așteptările oamenilor, că doar v-ati folosit de noi toți, pentru a vă urca în vârful puterii”, a scris Andrei Năstase.
Și Partidul Social Democrat European din Moldova a condamnat actul de cenzură. Mai mult, acesta a solicitat demisia ministrului Culturii.
„Scandalul legat de interzicerea unui spectacol pe scena Teatrului „Luceafărul”, pentru că ar fi „antiPAS”, este o dovadă în plus că lucrurile în țară merg într-o direcție absolut greșită și extrem de periculoasă. Cu cenzura nu construiești democrație, ci aluneci în dictatură. Cenzura doar distruge, iar artiștii noștri, actorii, interpreții, pictorii, scriitorii și poeții au suferit prea mult în perioada sovietică, pentru ca astăzi să constate că nimic nu s-a schimbat. Alaltăieri a fost cenzurat un jurnalist, ieri o televiziune, azi un spectacol de teatru? Mâine ce urmează? La ce să ne mai așteptăm?”, se menționează într-o declarație a PSDE.
Treptat, disputa a ajuns până în Parlament. Deputatul Blocului Comuniștilor și Socialiștilor, Adela Răileanu, a anunțat că i-a expediat Ministerului Culturii o scrisoare prin care solicită explicații asupra anulării spectacolului.
„Nu putem ignora faptul că aceste practici amintesc de perioada cenzurii de partid din epoca sovietică. După 30 de ani de atunci, acesta este primul caz când un spectacol este îngropat, la un telefon venit din cabinetele de stat. Într-un context mai larg, amintesc că în Moldova au fost lichidate mai multe televiziuni, sunt cenzurate sute de platforme online, iar la nivel de stat a fost creat un Centru antipropagandă care, în realitate, se ocupă cu cenzura opiniilor exprimate în presă și în mediul online. Toate acestea constituie o încălcare flagrantă a dreptului la liberă exprimare, drept garantat de Constituție și esențial într-o societate democratică”, subliniază deputata Adela Răileanu.
O remarcă a fost făcută și de către fostul reprezentat al Moldovei la Comisia de la Veneția, Nicolae Eșanu, care s-a declarat dezamăgit de cele întâmplate.
„Urmăresc controversele legate de interzicerea spectacolului teatral după intervenția unui consilier prezidențial și cel mai mult mă întristează numărul enorm al celor care (aparent) nu înțeleg ca a justifica această soluție prin aceea că regizorul ar avea anumite păcate este similar cu desculparea violatorului, pe motiv că victima violului singură este vinovată”, consideră Eşanu.
INTRĂ ȘI PE CANALUL DE TELEGRAM ZVON.MD, PENTRU A AFLA DESPRE NOILE PUBLICĂRI