Peste 20 de parohii au trecut de la Mitropolia Moldovei la cea a Basarabiei
Timp de un an, 23 de parohii au trecut de la Mitropolia Moldovei, subordonată canonic Patriarhiei Ruse, la Mitropolia Basarabiei, parte a Patriarhiei Române. Informația a fost prezentată de episcopul de Soroca, Ioan Moșneguțu, responsabil de relațiile cu mass-media, în cadrul unui interviu publicat pe site-ul Mitropoliei Moldovei.
Potrivit lui Moșneguțu, „deși se voia un număr cât mai mare de comunități care ar adera peste noapte, ca ciupercile după ploaie, timp de un an, s-au rupt samavolnic și necanonic de Mitropolia Moldovei aproximativ 23 de parohii din cele 1347 de comunități religioase”. Totuși, prelatul a evitat să spună în ce constă canonicitatea unei mitropolii subordonate Patriarhului de la Moscova, care, în septembrie 2022, le-a cerut soldaților ruși să lupte până la moarte în războiul de agresiune împotriva Ucrainei, îndemnând astfel la încălcarea poruncii din Decalog: „Să nu ucizi”.
Mai mult ca atât, episcopul vicar al Mitropoliei Moldovei încearcă să justifice invazia rusă din Ucraina, sub paravanul „datoriei militare”: „Biserica conștientizează că dacă cineva rămâne fidel chemării sale și, în timpul satisfacerii datoriei militare moare, (...) el se aduce drept jertfă pentru ceilalți. Și de aceea credem că acest sacrificiu spală toate păcatele”. Această afirmație este perfect valabilă pentru ostașii ucraineni, care își apără țara, nu și pentru militarii ruși care au invadat-o. Or, Mântuitorul ne spune în Evanghelie: „Întoarce sabia ta la locul ei, căci toți cei ce scot sabia, de sabie vor pieri” (Matei, 26:53).
În continuare, Ioan Moșneguțu abordează subiecte care nu țin de pregătirea sa teologică, precum adevărul istoric, pentru care „orice generație a fiecărei națiuni va pretinde că luptă” și face aluzie că România ar vrea să contropească Republica Moldova, asta deși Rusia a anexat acest spațiu de 3 ori (în 1812, 1940 și 1944) și continuă să anexeze teritorii străine. Potrivit lui Moșneguțu, „vorbim românește, dar întâi de toate, trebuie să cugetăm creștinește. Am fost în vechime traci, geto-daci, daco-romani, am trecut prin diferite forme de organizare statală; pe unde separați, pe unde mai împreunați; cunoaștem și bucuria unirii și durerea despărțirii”. Totuși, ierarhul nu spune cu subiect și predicat cine ne-a dezbinat, inclusiv din punct de vedere canonic.