DOC Guvernul a prezentat cadrul de negocieri cu UE și poziția autorităților la negocieri
Guvernul a publicat Cadrul de negociere al UE pentru țara noastră și Poziția generală de negociere a autorităților de la Chișinău. Ambele documente au fost prezentate la prima Conferință interguvernamentală din 25 iunie 2024. Ele conține următoarele mesaje-cheie:
● Negocierile vor fi bazate pe meritele proprii ale Republicii Moldova, iar ritmul va depinde de progresele Moldovei în îndeplinirea cerințelor pentru aderare. Dinamica proceselor de aderare trebuie să țină cont de capacitatea Uniunii de a absorbi noi membri, care este un factor important pentru a fi luat în considerare, în interesul general atât al Uniunii, cât și al Moldovei.
● Negocierile sunt deschise în baza principiului că Moldova respectă și se angajează să promoveze valorile pe care se întemeiază Uniunea. Respectarea acestor valori este o condiție pentru exercitarea tuturor drepturilor ce derivă din calitatea de membru al UE.
● Conferința Interguvernamentală va oferi orientare politică și un forum pentru dialogul politic privind procesul de reformă. Aceasta va evalua, de asemenea, procesul general de aderare și va stabili o direcție pentru anul următor cu privire la ce clustere/capitole ar putea fi deschise sau închise, precum și posibile măsuri corective, în baza evoluțiilor în implementarea reformelor.
● Având în vedere importanța crucială a reformelor fundamentale pe tot parcursul procesului, negocierile pe marginea Clusterul „Valori Fundamentale” vor fi deschise primele și închise ultimele. Acest lucru va oferi suficient timp pentru a stabili legislația și instituțiile necesare, precum și pentru a demonstra rezultate solide în implementare, înainte de încheierea negocierilor. Progresele obținute în cadrul Clusterului „Valori Fundamentale” vor determina ritmul general al negocierilor și vor fi luate în considerare în contextul deciziilor de deschidere sau închidere a noilor clustere sau capitole de negociere.
● Comisia, pe baza raportului de screening, va propune autorităților Moldovei să pregătească o foaie de parcurs pentru capitolele privind statul de drept, precum și o foaie de parcurs pentru reforma administrației publice, care vor servi drept criterii inițiale de referință, necesare pentru deschiderea acestor capitole de negociere.
● Moldova va primi asistență financiară prin intermediul instrumentelor relevante ale Uniunii pentru a sprijini procesul său de aderare.
● În cazul unor încălcări grave și persistente de către Moldova a valorilor pe care se întemeiază Uniunea, Comisia poate, din proprie inițiativă sau la cererea motivată a unui stat membru, să recomande suspendarea negocierilor și să propună condițiile pentru o eventuală reluare.
Amploarea și intensitatea asistenței financiare pot fi, de asemenea, ajustate în sens descendent, cu excepția sprijinului acordat societății civile.
● Aderarea la UE presupune acceptarea drepturilor și obligațiilor atașate Uniunii și a cadrului său instituțional, cunoscute sub denumirea de „acquis” al Uniunii. Moldova va trebui să aplice acquis-ul în forma lui existentă în momentul aderării. Pe lângă alinierea legislativă, aderarea implică, în special, implementarea eficientă și în timp util a acquis-ului. Acceptarea de către Moldova a drepturilor și obligațiilor ce decurg din acquis poate implica anumite necesități specifice de adaptare la legislația UE și poate, în mod excepțional, să constituie un motiv pentru solicitarea unor măsuri tranzitorii, care trebuie definite pe parcursul negocierilor de aderare.
● Uniunea poate accepta solicitările Moldovei pentru măsuri tranzitorii, cu condiția ca acestea să fie limitate în timp și în scop, și să fie însoțite de un plan cu etape clar definite pentru aplicarea acquis-ului.
● Moldova va fi parte a Uniunii Economice și Monetare din momentul aderării în calitate de stat membru, însă cu o derogare pe partea ce ține de adoptarea euro ca monedă națională, pas care va urma după o decizie a Consiliului în acest sens, luată în baza unei evaluări a întrunirii condițiilor necesare.
● În ceea ce privește domeniul justiției, libertății și securității, calitatea de membru al Uniunii Europene implică acceptarea în întregime, la momentul aderării, a întregului acquis în acest domeniu, inclusiv a acquis-ului Schengen.
Mesaje-cheie ale poziției generale de negociere a Republicii Moldova prezentat la prima Conferință Interguvernamentală Republica Moldova – UE din 25 iunie 2024
● Republica Moldova salută începerea negocierilor de aderare, după cum sunt prevăzute în cadrul de negociere al UE pentru țara noastră.
● Obiectivul general al negocierilor de aderare este ca Republica Moldova să devină membru cu drepturi depline al Uniunii Europene, cu toate drepturile și responsabilitățile aferente. Republica Moldova își propune să atingă un nivel de pregătire internă deplină pentru a-și alinia legislația la acquis-ul UE și să asigure aplicabilitatea acestuia până în anul 2030.
● Republica Moldova își reafirmă angajamentul de a se alinia la valorile, principiile și standardele UE, inclusiv să respecte drepturile fundamentale, democrația și statul de drept. Recunoaștem că aderarea la aceste valori este esențială pentru edificarea unei societăți echitabile, prospere și favorabile incluziunii.
Pentru Republica Moldova, Uniunea Europeană este, înainte de toate, un proiect de pace, de dezvoltare și modernizare. Recunoaștem rolul esențial al UE în facilitarea parcursului nostru spre asigurarea securității cuprinzătoare, a stabilității politice, a prosperității economice și a consolidării instituționale - repere-cheie în vederea integrării europene.
● Asigurarea independenței, integrității și responsabilității sistemului judiciar rămâne o prioritate-cheie pentru Republica Moldova pe parcursul procesului de aderare la UE.
● Aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană va contribui la extinderea zonei europene de pace, stabilitate și prosperitate, la extinderea pieței UE, va oferi noi oportunități pentru comerț și investiții pentru afacerile europene, va diversifica lanțurile de aprovizionare ale UE și va stimula inovația, colaborarea tehnologică și creșterea economică generală.
● Republica Moldova are ca scop nu doar să beneficieze, dar și să contribuie la securitatea europeană și globală. Moldova se angajează să se alinieze treptat la Busola strategică pentru consolidarea securității și apărării UE, la deciziile din cadrul Politicii Externe și de Securitate Comună (PESC) a UE, iar astfel să-și aducă aportul la pacea, securitatea și stabilitatea regională și globală.
● Moldova își afirmă pe deplin suportul pentru eforturile UE în domeniul securității frontierelor, recunoscând importanța, pentru siguranța și securitatea cetățenilor UE, a unor granițe sigure și bine gestionate.
● Republica Moldova își exprimă aprecierea profundă pentru asistența financiară oferită de Uniunea Europeană și statele membre ale UE și se angajează să utilizeze în mod 1 eficient resursele alocate pentru a promova dezvoltarea economică, coeziunea socială, creșterea durabilă și convergența accelerată cu UE.
● De asemenea, așteptăm să accesăm instrumentele de preaderare ale UE, pentru a sprijini procesele noastre de transformare.
Republica Moldova își va alinia treptat legislația cu acquis-ul comunitar și va asigura implementarea acestuia.
● În timpul negocierilor de aderare, Republica Moldova ar putea solicita perioade de tranziție pentru sectoarele în care va stabili că, la momentul aderării la UE, încă nu va fi pe deplin pregătită pentru armonizarea și implementarea completă a acquis-ul comunitar.
Documentul integral Cadrul de negociere propus de UE pentru Republica Moldova: https://shorturl.at/lhrxp.
Documentul integral Poziția generală de negociere a Republicii Moldova: https://shorturl.at/4qEqB.
INTRĂ ȘI PE CANALUL DE TELEGRAM ZVON.MD, PENTRU A AFLA DESPRE NOILE PUBLICĂRI